We wtorek 17 września uczniowie z klasy Va Szkoły Podstawowej w Gołczy i kl I Szkoły Podstawowej w Szreniawie wraz z seniorami z Klubu Senior + w Mostku odwiedzili Centrum Nauki Leonardo da Vinci oraz Dwór Starostów Chęcińśkich w Podzamczu. Wyjazd zorganizowany został w ramach programu „Partnerstwo dla książki 2019”, zadanie pod nazwą „W poszukiwaniu straconego czasu – wyprawa w świat książek i nie tylko”.
„Centrum Nauki Leonardo da Vinci jest oddziałem Regionalnego Centrum Naukowo -Technologicznego. To niezwykłe miejsce przeznaczone do aktywnego i inspirującego wypoczynku dla rodzin z dziećmi, grup szkolnych, aktywnych seniorów.
Główną ideą działania Centrum jest wzbudzenie zainteresowania wśród zwiedzających naukami przyrodniczymi, poprzez aktywne i wzmacniające postawę kreatywną działania edukacyjne.
To jedyne takie miejsce w Polsce, gdzie cała ekspozycja oraz działania edukacyjne, skupiają się na zdrowym i dobrze funkcjonującym organizmie ludzkim oraz jego otoczeniu.
Centrum Nauki promuje nowoczesną komunikację naukową, wzbudza ciekawość i zachęca do samodzielnego myślenia.”
Podczas warsztatów laboratoryjnych grupa uczniów zdobyła wiedzę dotyczącą techniki i jej obecności w codziennym życiu. Pozyskane informacje wykorzystała do samodzielnego wykonania mydła zapachowego. Po zakończonych zajęciach wszyscy uczestnicy zwiedzali dwie ekspozycje o charakterze multimedialno – mechatronicznym „Człowiek – niezwykła maszyna” oraz „Człowiek – trybik w machinie przyrody. Oprócz plansz wystawienniczych była również możliwość sprawdzenia swojej wiedzy i sprawności ruchowej w różnorodnych zadaniach umysłowych i fizycznych. Dla uczniów były to niezwykłe doświadczenia połączone z wyśmienita zabawą.
Niezapomniane chwile uczestnicy przeżyli również w Dworze Starostów Chęcińskich, po którym oprowadzał przewodnik w stroju szlacheckim opowiadając przepiękną historię powstania dworu i jego właścicieli.
Na zakończenie wszyscy podziwiali ekspozycję zewnętrzną otaczającą Centrum w postaci pięknego ogrodu zawierającego eksponaty naukowe.